Week 4

23 september 2018 - Chiclana de la Frontera, Spanje

Hallo allemaal, weer eventjes een update van mijn stage week hier in Spanje.

Maandag gingen we naar stage met het idee om een keer te helpen met de verzorging. Normaal komen we om 9.00 uur aan en zijn bijna alle mensen al klaar om naar beneden te gaan. Maar vandaag wouden we het een keer anders doen..

Ik ben naar een collega gestapt die een vrouw net in de douche wou zetten, ik vroeg haar of we haar misschien konden helpen. Ze was enthousiast en gaf ons de taak haar over te nemen en mevrouw te wassen. Dit was natuurlijk wel even wennen.. daar sta je dan, een Spaanse vrouw te wassen die je misschien wel helemaal niet kunt begrijpen.

Na het wassen van deze vrouw ben ik naar de volgende gelopen, deze vrouw werd op bed gewassen dus dat ging weer heel anders. Ze hebben hier in Spanje ook geen til lift, ze tillen hier de mensen op wanneer iemand wordt gewassen.

Eerder vertelde ik jullie over een agressieve man bij ons op stage. Deze man begin ik steeds beter te leren kennen en merk ik aan hem wat ik wel of niet bij hem kan maken. Steeds meer begint hij dingen van mij te accepteren die ik in de eerste week niet kon doen. Als ik nu mijn arm uitsteek met het gebaar om mee te lopen, pakt hij mijn arm vast en loopt rustig mee. Ook tijdens het eten mag ik hem af en toe een hapje geven. Dit gaat de goeie kant in al zeg ik het zelf!

Na een rustig werk weekje zit het weekend er dan weer aan te komen. Vrijdag wouden we graag met z'n alle wat gaan doen maar hadden niet veel zin om ons klaar te maken om de deur uit te gaan. Duss.. zijn we naar de bioscoop gegaan en hebben we daar een filmpje gepakt.

"La monja" dat was de film waar we naar toe gingen. Beter bekent als de nieuwe horror film the nun. Toen de film begon was het al een stuk minder eng want Spanjaarden kijken heel anders naar een film. In Nederland moet iedereen stil zijn want iedereen wil de film in stilte kijken. Maar hier.. nee hoor. Iedereen praat, maakt grapjes, reageert op de vragen in de film en lacht met elkaar.

En toen was het eindelijk zaterdag, de dag waar we met z'n alle al heel de week naar uitkeken, SURFEN!!!!

De golven waren misschien niet perfect maar het ging erg goed. Na 2 uurtjes hebben gesurft en een aantal keer op ons bord te hebben gestaan waren we erg moe. We zijn met z'n alle in een strand tentje wat gaan eten en hebben afscheid genomen van het eerste meisje wat naar huis ging.

Na een geslaagde week zit ondertussen week 4 er al weer op. Al 1 maand ben ik weg van huis en wat vliegt de tijd hier!

Ik hoop nog veel dingen te gaan doen zodat ik jullie allemaal mijn ervaringen kan delen.

Hasta pronto!!

1. Mariet van Mol: